Survey of Graduates of the British Columbia Pharmacy Practice Residency Programs, 1973–2009

Donna K Buna, Rumi McGloin, Peter S Loewen, Aleisha K Thornhill, Edward D Dillon, Jennifer Hawkes

Abstract


ABSTRACT

Background: The Canadian Hospital Pharmacy Residency Board (CHPRB) first introduced accreditation standards to guide the development and maintenance of pharmacy residency programs in the 1970s. These standards have evolved over the years, including a comprehensive revision in 1998. Ongoing quality assessment of residency training is necessary to identify areas for improvement and to ensure that residency training keeps pace with continual changes in pharmacists’ roles.

Objective: To characterize the practices of graduates of the British Columbia Pharmacy Practice Residency Programs (BCPPRPs), to review the effect of residency training on their careers, and to assess whether the BCPPRPs achieved their educational goals with respect to the 2010 CHPRB accreditation standards.

Methods: An 18-question electronic survey was sent by e-mail to all graduates of the BCPPRPs from inception in 1973 to 2009. Both quantitative and qualitative data were collected, so descriptive, narrative, and formal mixed-methods approaches were used for the analysis.

Results: Of the estimated 490 graduates, 144 (29%) completed the survey. About 95% of respondents (125 of 131) agreed that the BCPPRPs had adequately prepared them for a career in hospital pharmacy practice. A majority strongly or somewhat agreed that their respective programs had allowed them to aquire all core competencies. There was less agreement about the achievement of project management and leadership skills. Analysis of these results by eras (specifically, before and after the 1998 revision of the CHPRB accreditation standards) showed statistically significant improvements in achievement for 2 of the educational outcomes, “providing evidence-based direct patient care as a member of an inter-professional team” (p = 0.001) and “adequate training in literature appraisal” (p = 0.005).

Conclusions: A majority of respondents recognized that their residency program had a substantial impact on their hospital pharmacy careers, especially in terms of developing direct patient care skills. The 2010 standards have introduced a specific outcome related to leadership skills. These results indicate that both the CHPRB and specific residency programs would benefit from discussions clarifying outcomes related to project management skills.

RÉSUMÉ

Contexte : Le Conseil canadien de la résidence en pharmacie d’hôpital (CCRPH) a introduit au cours des années 1970 des normes d’agrément visant à guider le développement et le maintien des programmes de résidence en pharmacie. Ces normes ont évolué au cours des ans, dont une révision complète en 1998. L’évaluation continue de la qualité de la formation des résidents est nécessaire afin de cerner les points à améliorer et de veiller à ce que la formation tienne compte des changements continus dans les rôles des pharmaciens.

Objectif : Caractériser les pratiques des diplômés des British Columbia Pharmacy Practice Residency Programs (BCPPRP), examiner l’influence de la résidence sur leurs carrières et déterminer si les BCPPRP ont atteint leurs objectifs éducatifs en regard des normes d’agrément de 2010 du CCRPH.

Méthodes : Un sondage électronique comportant 18 questions a été envoyé par courriel à tous les diplômés des BCPPRP depuis le début des programmes en 1973 jusqu’en 2009. Des données quantitatives et qualitatives ont été recueillies et par conséquent l’analyse a reposé sur une approche descriptive, narrative et de méthode mixte.

Résultats : Du nombre total de diplômés estimé à 490, 144 (29%) ont répondu au sondage. Environ 95 % des répondants (125 sur 131) ont affirmé que les BCPPRP les avaient préparés adéquatement à exercer leur profession de pharmacien d’hôpital. Une majorité était entièrement ou plutôt d’accord pour dire que leur programme respectif leur avait permis d’acquérir toutes les compétences principales. Le degré d’assentiment était toutefois moins élevé en ce qui a trait à l’acquisition des compétences en gestion de projet et des compétences de leadership. L’analyse de ces résultats par ères (particulièrement, avant et après la révision de 1998 des normes d’agrément du CCRPH) a révélé des améliorations statistiquement significatives dans l’atteinte de deux résultats pédagogiques, soit « la prestation de soins directs aux patients en tant que membre d’une équipe interprofessionnelle » (p = 0.001) et « la formation adéquate en évaluation de la littérature » (p = 0,005).

Conclusions : Une majorité de répondants ont reconnu l’influence considérable qu’a eue le programme de résidence sur leur carrière en pharmacie d’hôpital, particulièrement pour ce qui est de développer des compétences en soins directs aux patients. Les normes de 2010 ont introduit un critère propre aux compétences de leadership. Ces résultats signalent que le CCRPH aussi bien que les programmes de résidence individuels auraient avantage à préciser les attentes souhaitées en matière de gestion de projet.


Keywords


pharmacy residency; survey; hospital residency; résidence en pharmacie; sondage; résidence hospitalière

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DOI: http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v64i6.1083

ISSN 1920-2903 (Online)
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