Personality Traits of Hospital Pharmacists: Toward a Better Understanding of Factors Influencing Pharmacy Practice Change

Authors

  • Jill Hall University of Alberta
  • Meagen Rosenthal University of Alberta
  • Hannah Family University of Bath
  • Jane Sutton University of Bath
  • Kevin Hall University of Alberta
  • Ross T Tsuyuki EPICORE Centre

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v66i5.1285

Keywords:

pharmacy practice change, personality traits, Big Five Inventory, hospital pharmacy practice, changement de la pratique de la pharmacie, traits de personnalité, Inventaire des cinq grands facteurs de personnalité, pratique de la pharmacie hospitalière

Abstract

ABSTRACT

Background: The profession of pharmacy has adopted a mandate to become more patient-centred; however, significant change in this direction has not been achieved.

Objective: To characterize the personality traits of hospital pharmacists in one Canadian province, to provide insights into potential barriers to practice change.

Methods: A cross-sectional survey of hospital pharmacists was conducted in Alberta, Canada. An invitation to participate was sent to all 766 hospital pharmacists practising in the province’s 2 health service organizations. The survey was based on the Big Five Inventory, a validated, reliable instrument that uses a 5-point Likert scale to measure the traits of extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, and openness.

Results: Of the 347 pharmacists who completed the survey (45% response rate), the majority (297 [86%]) were staff pharmacists working full time in an urban setting. The average age of respondents was 41 years (standard deviation [SD] 11 years), and the average period in practice was 17 years (SD 11 years). Respondents’ mean scores were 3.2 (SD 0.7) on extraversion, 3.8 (SD 0.4) on agreeableness, 4.0 (SD 0.4) on conscientiousness, 2.5 (SD 0.7) on neuroticism, and 3.5 (SD 0.6) on openness. Total frequency counts revealed that respondents tended toward stronger expression of extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness and low levels of neuroticism (with the latter indicating stability).

Conclusion: The Big Five Inventory represents a novel approach to examining pharmacists’ change-related behaviours. Improving understanding of hospital pharmacists’ personality traits will provide insights for the development of training and support programs tailored specifically to this group.

RÉSUMÉ

Contexte : La profession de la pharmacie s’est donné pour mandat d’être plus axée sur le patient, mais les changements importants pour y parvenir n’ont pas été au rendez-vous.

Objectif : Caractériser les traits de la personnalité des pharmaciens d’hôpitaux d’une province canadienne afin de dégager une meilleure compréhension des obstacles potentiels aux changements dans la pratique.

Méthodes : Une enquête transversale a été menée en Alberta, au Canada, auprès de pharmaciens d’hôpitaux. Une invitation à y participer a été envoyée aux 766 pharmaciens d’hôpitaux exerçant dans les deux organismes de services de santé de la province. L’enquête était basée sur l’Inventaire des cinq grands facteurs de personnalité (Big Five Inventory), un instrument validé et fiable utilisant une échelle de Likert à 5 points pour mesurer l’extraversion, l’agréabilité, la conscience, le névrosisme et l’ouverture.

Résultats : Des 347 pharmaciens ayant participé à l’enquête (taux de réponse de 45 %), la majorité (297 [86 %]) était des pharmaciens pratiquant à temps plein en milieu urbain. L’âge moyen des répondants était de 41 ans (écart-type [ÉT], 11 ans) et la période d’exercice moyenne était de 17 ans (ÉT, 11 ans). Les scores moyens des répondants étaient les suivants : extraversion : 3,2 (ÉT, 0,7); agréabilité : 3,8 (ÉT, 0,4); conscience : 4,0 (ÉT, 0,4); névrosisme : 2,5 (ÉT, 0,7); et ouverture : 3,5 (ÉT, 0,6). Le nombre total d’occurrences a révélé une tendance des répondants à une plus forte expression des facteurs d’extraversion, d’agréabilité, de conscience et d’ouverture, et à un faible taux de névrosisme (ce dernier facteur exprimant la stabilité émotionnelle).

Conclusion : L’Inventaire des cinq grands facteurs de personnalité représente une approche novatrice pour évaluer les comportements des pharmaciens face au changement. Une meilleure compréhension des traits de personnalité des pharmaciens d’hôpitaux permettra de dégager les données nécessaires au développement de programmes de formation et de perfectionnement propres à ce groupe.

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Published

2013-10-22

Issue

Section

Original Research / Recherche originale