Professional Use of Social Media by Pharmacists

Authors

  • Arden R Barry University of Alberta Hospital
  • Glen J Pearson University of Alberta

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v68i1.1421

Keywords:

social media, pharmacists, Facebook, Twitter, médias sociaux, pharmaciens

Abstract

ABSTRACT

Background: A recent trend among health care professionals is the use of social media for professional purposes. These rapidly expanding media allow for timely and efficient access to health information, but they also carry the potential for increased liability. There is a paucity of research detailing how health care professionals, specifically pharmacists, use social media.

Objective: To characterize the use of social media by pharmacists in the Canadian province of Alberta and to identify independent determinants of and perceived barriers to using social media for professional purposes.

Methods: Data for this mixed-methods study were collected by an online survey in March and April 2014. Alberta pharmacists were invited to participate via e-mail distributed by 2 professional organizations.

Results: The survey had 273 respondents. Of these, 226 (82.8%) stated that they had a social media account for either personal or professional purposes, and 138 (61.1%) of these reported using social media for professional purposes, although most respondents used social media predominantly for personal reasons. The most commonly reported social media applications were Facebook and Twitter, accessed primarily via smartphones. Of the 273 respondents, 206 (75.5%) had a Facebook account, and 101 (49.0%) of these used Facebook to some extent for professional purposes. Twitter users (104 [38.1%] of respondents) had a higher rate of professional utilization (57/104 [54.8%]). The most commonly identified barrier to using social media for professional purposes was concern over liability. Positive predictors of use of social media for professional purposes included younger age and fewer years of professional experience. Participants perceived the most beneficial aspect of social media (in professional terms) as connecting with pharmacist colleagues.

Conclusion: More than 80% of pharmacists in Alberta reported that they had a social media account, and over half of them reported using their accounts for professional purposes. Although Facebook had a higher reported rate of utilization in general, a greater proportion of respondents reported using Twitter for professional purposes. Individuals and organizations seeking to expand their professional social media presence should focus on Twitter.

RÉSUMÉ

Contexte : L’utilisation des médias sociaux à des fins professionnelles représente l’une des dernières tendances chez les professionnels de la santé. Ces médias en pleine expansion offrent un accès rapide et pratique à de l’information sur la santé, mais ils portent aussi en eux la possibilité d’un accroissement de la responsabilité. Or, les recherches portant sur l’utilisation des médias sociaux par les professionnels de la santé, plus particulièrement les pharmaciens, sont très rares.

Objectif : Caractériser l’utilisation des médias sociaux par les pharmaciens de la province canadienne de l’Alberta et identifier les déterminants indépendants amenant les pharmaciens à utiliser les médias sociaux à des fins professionnelles ainsi que les éléments perçus comme des obstacles à cette utilisation.

Méthodes : Les données de cette étude aux méthodes mixtes ont été recueillies à l’aide d’un sondage en ligne réalisé aux mois de mars et d’avril 2014. Des courriels, envoyés par deux organismes professionnels, invitaient les pharmaciens de l’Alberta à y répondre.

Résultats : L’étude comptait 273 répondants. Parmi ceux-ci, 226 (82,8 %) ont indiqué qu’ils possèdent un compte de média social; 138 (61,1 %) de ces derniers ont spécifié qu’ils utilisent les médias sociaux à des fins professionnelles, mais la plupart des répondants les emploient principalement pour des raisons personnelles. Les médias sociaux les plus couramment utilisés sont Facebook et Twitter, les répondants y accédant le plus souvent à partir de téléphones intelligents. Parmi les 273 répondants, 206 (75,5 %) possèdent un compte Facebook et 101 (49,0 %) d’entre eux l’utilisent à des fins professionnelles. Les abonnés de Twitter (104 personnes au total [38,1 %]) quant à eux sont plus nombreux à l’utiliser dans leur vie professionnelle (57/104 [54,8 %]). Les préoccupations entourant la responsabilité représentent l’élément le plus fréquemment mentionné faisant obstacle à l’utilisation d’un média social à des fins professionnelles. Les facteurs prédictifs de l’utilisation de médias sociaux à des fins professionnelles sont notamment la jeunesse et la courte expérience professionnelle du répondant. Selon les participants, le plus grand avantage de l’utilisation des médias sociaux dans un but professionnel est le rapprochement avec des collègues pharmaciens.

Conclusion : Selon le sondage, plus de 80 % des pharmaciens de l’Alberta possèdent un compte de média social et plus de la moitié d’entre eux l’utilisent à des fins professionnelles. Bien que le sondage montre que Facebook est généralement le plus utilisé, une plus grande proportion des répondants utilisant Twitter ont indiqué qu’ils le font dans un but professionnel. Les personnes et les organismes qui cherchent à accroître leur présence professionnelle sur les médias sociaux devraient ainsi privilégier Twitter.

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Published

2015-02-26

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Section

Original Research / Recherche originale