The Impact of Formulary Reservations on Drug Utilization: A Controlled Trial

Authors

  • J.L. Mather
  • C.D. Bayliff
  • M.J. Reider
  • Z. Hussain
  • W.D. Colby

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v47i3.2388

Keywords:

ciprofloxacin, drug use evaluation, formulary reservations, ciprofloxacine, évaluation de l'utilisation des médicaments, formulaire, restrictions

Abstract

ABSTRACT

A controlled trial was conducted in two teaching hospitals (A and B), with similar case mixes to determine the impact of reservations, which were educational in nature, on the utilization of oral ciprofloxacin. Over a two-month period the health records of all the patients who received the drug were reviewed, and information on utilization and demographics of patients receiving the drug was recorded. As well, the number of admissions to the two hospitals over this period were compared. If culture and sensitivity (C & S) results were available, appropriateness was assessed in accordance with criteria for use established at site A; in the absence of C & S information, consensus by two microbiologists was used. Over the two-month period a total of 136 patients received ciprofloxacin at the two institutions. At site A, which had reservations, the number of patients who continued to receive ciprofloxacin upon admission was significantly decreased relative to site B, which did not have reservations (14% vs. 36% respectively, p = .029). As well, when assessed by total number of admissions to the institutions, the number of patients receiving ciprofloxacin at site A was less than site B (1.5% vs. 2.6% respectively, p = .003). While the utilization was decreased at site A vs. site B, the proportion of patients with therapy deemed to be appropriate was not different between the two sites. Educationally based reservations are an effective formulary tool for optimizing drug utilization.

RÉSUMÉ

Une étude comparative a été effectuée dans deux centres hospitaliers universitaires où l'éventail des cas est similaire afin de déterminer les répercussions de certaines restrictions d'origine didactique sur l'usage de la ciprofloxacine administrée par voie orale. Pendant deux mois, on a passé en revue les dossiers médicaux des patients auxquels était prescrit le médicament, pour recueillir les renseignements concernant l'utilisation de ce dernier et les données démographiques sur les patients. On a, en outre, relevé le nombre d'hospitalisations dans chaque établissement durant cette période. Les cas pour lesquels des résultats de culture et d'épreuve de sensibilité (C&S) figuraient au dossier ont été évalués d'après les critères d'utilisation du médicament établis par l’établissement A. Pour les autres cas, on s'est appuyé sur l’opinion concordante de deux microbiologistes. Pendant les deux mois, l36 patients au total ont reçu le médicament. La proportion de patients traités à 1a ciprofloxacine après l'hospitalisation est nettement plus faible pour l'établissement A, où l'usage du médicament est sujet à des restrictions, que pour l'établissement B où n'existe aucune restriction (14% et 36% respectivement, p = 0,029). En outre, comparativement au nombre d'hospitalisations, la proportion de patients tratés à la ciprofloxacine est plus faible pour l'établissement A que pour l'établissement B (1,5% et 2 ,6%respectivement, p = 0,003). Bien que le médicament soit moins souvent prescrit au site A, la proportion de traitements jugés appropriés est la même dans les deux hôpitaux. Les restrictions d'origine didactique constituent donc un moyen efficace d'optimiser l’utilisation des médicaments figurant sur les formulaires.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2018-06-09

Issue

Section

Articles