Understanding a Patient’s Approach to Medication Use: An Aid to Tailoring Medication Information
DOI:
https://doi.org/10.4212/cjhp.v59i3.242Keywords:
medication adherence, medication-taking practice, self-regulation, medication education, observance thérapeutique, habitudes de prise des médicaments, autogestion, enseignement sur les médicamentsAbstract
ABSTRACT
On average, 50% of patients do not take their medications as prescribed and therefore may not receive maximum therapeutic benefit. This problem may be intentional or unintentional. Intentional nonadherence, stemming from the patient’s decision to self-regulate his or her medications without input from or knowledge of the physician, occurs frequently in spite of clear information about medications and instructions for their use delivered by physicians and pharmacists. In particular, patients receiving long-term medications regularly make conscious decisions to adjust their drug regimens. It has been proposed that a more patient-centred approach would address both intentional and unintentional nonadherence by incorporating information about an individual patient’s decision-making into the medicine education process, thereby allowing the pharmacist to tailor education to the needs and context of the individual patient. This article examines some of the psychological factors underlying medication self-regulation by patients. It also explores strategies that pharmacists and other health care providers can use to examine intentional medication nonadherence and to support the development of effective medication-taking practices by tailoring their medication conversations with patients.
ABSTRACT
En moyenne, 50 % des patients ne prennent pas leurs médicaments comme prescrits et, par conséquent, n’en tirent peut-être pas les bienfaits thérapeutiques maximums. Ce problème de non-observance thérapeutique peut être intentionnel ou non. La non-observance intentionnelle, attribuable à la décision du patient d’autogérer la prise de ses médicaments sans en informer son médecin ou lui demander son avis, est courante, malgré les renseignements clairs que donnent les médecins et les pharmaciens sur les médicaments et la façon de les prendre. Plus particulièrement, il arrive souvent que les patients qui prennent des médicaments à long terme décident en toute connaissance de cause de modifier leur traitement. On a émis l’hypothèse selon laquelle une approche davantage centrée sur le patient permettrait de s’attaquer au problème de non-observance intentionnelle ou non, si on y intégrait des renseignements sur la prise de décision par un patient particulier dans la démarche de l’enseignement sur les médicaments, permettant ainsi au pharmacien d’adapter l’information aux besoins et au contexte de chaque patient. Cet article se penche sur certains des facteurs psychologiques qui sous-tendent l’autogestion de la prise des médicaments par les patients. Il examine également des stratégies que les pharmaciens et d’autres professionnels de la santé peuvent utiliser pour comprendre la non-observance thérapeutique intentionnelle et les aider à favoriser de bonnes habitudes de prise des médicaments, en individualisant l’information sur les médicaments qu’ils transmettent aux patients.
Downloads
Downloads
Issue
Section
License
Copyright © Canadian Society of Healthcare-Systems Pharmacy.
After publication of a manuscript in the CJHP, the authors of the manuscript must obtain written permission from the CSHP (publications@cshp.ca) before reproducing any text, figures, tables, or illustrations from the work in future works of their own. If a submitted manuscript is declined for publication in the CJHP, all said rights shall revert to the authors. Please note that any forms (e.g., preprinted orders and patient intake forms) used by a specific hospital or other health care facility and included as illustrative material with a manuscript are exempt from this copyright transfer. The CJHP will require a letter from the hospital or health care facility granting permission to publish the document(s).