Measuring the Impact of Pharmacist Intervention: Results of Patient Education about Osteoporosis after Fragility Fracture

Authors

  • Clarene Ho Kingston General Hospital
  • Ann Cranney University of Ottawa
  • Anna Campbell Kingston General Hospital

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v59i4.255

Keywords:

osteoporosis, pharmacist intervention, patient education, fragility fractures, ostéoporose, intervention du pharmacien, éducation du patient, fractures de fragilité

Abstract

ABSTRACT

Background: Fragility fractures are physical manifestations of osteoporosis, yet studies show undertreatment of osteoporosis after such fractures.

Objective: To determine the impact of pharmacist-initiated patient education on osteoporosis knowledge, modification of risk factors, and prescribed therapy after fragility fractures.

Methods: A pilot educational intervention was prospectively evaluated over a 5-month period at Kingston General Hospital, Kingston, Ontario. Patients older than 45 years who had recently sustained a fragility fracture (n = 23) were contacted 12 to 14 weeks after an educational intervention to determine if their osteoporosis knowledge had improved, if they had modified their risk factors, and if discussion with the family physician had led to bone mineral density assessment and/or osteoporosis treatment. Postdischarge reviews of the subjects’ charts were used to determine if patients with fragility fracture were routinely assessed for osteoporosis at the study hospital.

Results: The proportion of patients who had discussed osteoporosis with their physicians increased (p = 0.024), which led to greater use of antiresorptive agents (p < 0.001). Osteoporosis knowledge also improved (p < 0.001). Changes in modifiable risk factors, including inadequate calcium intake, smoking, and caffeine ingestion, were statistically insignificant after the educational intervention. The chart reviews indicated that patients with fragility fracture are not routinely assessed or treated for osteoporosis while receiving treatment for the fracture.

Conclusions: Pharmacists can improve a patient’s knowledge of osteoporosis, stimulate discussion with their family physician, and influence treatment rates. However, single teaching sessions do not influence modifiable osteoporosis risk factors, so continuous encouragement may be necessary.

RÉSUMÉ

Historique : Les fractures de fragilité osseuse sont une manifestation physique de l’ostéoporose; malgré ce fait, les études montrent que le traitement de l’ostéoporose est insuffisant à la suite de telles fractures.

Objectif : Déterminer l’impact d’une intervention éducative entreprise par le pharmacien auprès des patients sur la connaissance de l’ostéoporose, la modification des facteurs de risque et le traitement prescrit par suite d’une fracture de fragilité.

Méthodes : Une intervention éducative pilote a été évaluée de façon prospective sur une période de cinq mois au Kingston General Hospital, à Kingston, en Ontario. De 12 à 14 semaines après l’intervention éducative, on a communiqué avec les patients de plus de 45 ans qui avaient souffert récemment d’une fracture de fragilité (n = 23) pour déterminer s’ils avaient une meilleure connaissance de l’ostéoporose, s’ils avaient modifié leurs facteurs de risque et s’ils avaient subi une évaluation de la densité minérale osseuse et (ou) reçu un traitement contre l’ostéoporose après avoir consulté leur médecin de famille. L’examen des dossiers des patients ayant subi une fracture de fragilité a servi à déterminer après leur congé s’ils avaient fait systématiquement l’objet d’une évaluation relative à l’ostéoporose à cet hôpital.

Résultats : La proportion de patients qui avaient discuté d’ostéoporose avec leur médecin avait augmenté (p = 0,024), ce qui a entraîné une plus grande utilisation d’inhibiteurs de la résorption osseuse (p < 0,001). La connaissance qu’avaient les patients de l’ostéoporose était également supérieure (p < 0,001). Les changements des facteurs de risque modifiables, y compris la carence en calcium, le tabagisme et la consommation de caféine, après l’intervention éducative étaient statistiquement non significatifs. L’examen des dossiers médicaux des patients ayant subi une fracture de fragilité indique l’absence d’évaluation systématique et de traitement pour l’ostéoporose durant la prise en charge de leur fracture.

Conclusions : Les pharmaciens peuvent améliorer la connaissance qu’ont les patients de l’ostéoporose, favoriser leurs discussions avec leur médecin de famille et exercer une influence sur les taux de traitement. En revanche, les séances d’information uniques n’ont aucun effet sur les facteurs de risque modifiables de l’ostéoporose; un soutien suivi peut donc être nécessaire.

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