Survey of Canadian Oncology Pharmacy Services — The Emergence of a Specialty

Authors

  • Larry Broadfield

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v44i4.2722

Keywords:

oncology, clinical services, ambulatory care, manpower, certification, pharmacy practice, pharmacie oncologique, services en clinique, soin ambulatoire, dotation, utilisation de la main d'œuvre, planification, programmes de formation

Abstract

ABSTRACT

The provision of pharmacy services to oncology is a substantial component of hospital pharmacy practice at several Canadian hospitals. To determine the scope of such pharmacy services a survey was developed and distributed to 103 hospital pharmacies and 11 ambulatory oncology pharmacies in 1988. There were 72 responses (65%), although only 96 centres were known to offer oncology services (adjusted response = 72 of 96 = 75%). Surveys were distributed and returned in reasonable proportion across the country. Inpatient and outpatient services were reported separately, for size of service offered, and categories of work in which staff were employed. Twenty-four of fifty-seven centres report large inpatient pharmacist services, and 21 of 57 had large inpatient technician services. The ratio of pharmacists to technicians appeared to be about equal, but technicians were less likely than pharmacists to be permanently assigned (one-third vs. one-half permanently assigned). About one-half of both large and small services indicate a desire for increased time for both pharmacists and technicians. Outpatient services were reported by fewer respondents, and the job assignments in this setting were mostly permanent. Manpower usage in both settings is primarily dedicated to drug preparation and distribution, although two-thirds of centres report small clinical services (most centres desired increased clinical services).

Future planning topics ranked improved clinical services and standardization of practice highest. A 91% majority agree that there should be standards for pharmacy practice in oncology pharmacists in Canada. Many factors, including insufficient clinical services, impede specialty development and recognition, but are priority areas for future development.

RÉSUMÉ

Au sein de quelques hôpitaux canadiens, l'oncologie est un élément important de la pratique de la pharmacie d'hôpital. En 1988, un sondage fut distribué à 103 pharmacie d'hôpitaux et 11 pharmacie d'oncologie ambulatoire. Il y a eu 72 réponses (65 p.c.), quoique 96 centres seulement étaient reconnus pour offrir un service d'oncologie (réponse ajustée = 72/96 75 p.c.). À travers le pays, les sondages envoyés ont été retournés de façon proportionnelle. Les données, pour les services de consultation interne et externe om été recueillies et analysées séparément; d'après les services offerts de la catégorie de travail des employés. Vingt-quatre des cinquante-sept centres rapporte un grand nombre de services de pharmacien en consultation interne, et vingt et un sur cinquante-sept ont eu un grand nombre de services de technicien en consultation interne. La proportion pharmaciens versus techniciens était égale; cependant les techniciens étaient affectés de façon moins permanente à leur poste (un tier versus une demi). Un besoin pour du temps supplémentaire, pour les pharmaciens et les techniciens est demandé pour la moitié des services soit grand ou petit. Moins de répondant ont rapportés les services de consultation externe et dans ce cadre les affectations étaient pour la plupart permanentes. Dans les deux cadres, l'utilisation de la main d'oeuvre est dédiée essentiellement à la préparation et la distribution de médicaments, quoique deux tiers des centres rapportent un peu de services cliniques (la plupart des centres désirent une augmentation des services en clinique).

D'après les sujets de la planification pour le futur, une amélioration des services en clinique et la pratique normalisée ont été échelonnés parmi les plus importants. Une majorité de 91 p.c. est en accord avec la mise sur pied de normes de pratique en pharmacie oncologie au Canada. Incluant l’insuffisance des services en clinique, plusieurs facteurs empêchent la reconnaissance et le développement spécialisé, cependant, l'expansion future de ces domaines est considérée prioritaire.

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Published

2018-07-14

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Section

Articles