Timeliness of Receipt of Manufacturers' New Product Information

Lu-Ann Murdoch, Lily Lum

Abstract


ABSTRACT

In February 1988, the Pharmaceutical Manufacturers Association of Canada (PMAC) published a Code of Marketing Practices which recommends that PMAC members provide essential product information to drug information centres a minimum of two weeks prior to the marketing of new prescription drugs. A one-year study was undertaken by our Drug Information (DJ) Centre to assess the compliance of PMAC companies with this guideline.

Product information was mailed to our DI Centre two weeks or more prior to marketing for only 3 /28 (10.7%) new prescription drugs and for none of 27 (0%) new prescription drug dosage forms or strengths. No product information was received for 10/28 (35.7%) new prescription drugs and 21/27 (77.8%) new prescription drug dosage forms or strengths. In several situations, new drugs appeared in journal advertisements or were being detailed to physicians prior to receipt of new product information.

Manufacturers are encouraged to review their procedures for disseminating new product information to ensure that DI centres are notified of new product introductions at least two weeks in advance of detailing or marketing.

RESUME

L'Association canadienne de l'industrie du médicament (A. C.I.M.) publiait en février 1988, un document sur les Règlements de pratique en marketing qui proposait que ses membres fournissent aux centres d'information pharmaceutique les éléments essentiels sur les produits, deux semaines avant la mise en marché de nouveaux médicaments sur prescription. Afin de vérifier la fidélité des compagnies de l'A.C.I.M. envers cette directive, notre centre d'information pharmaceutique (C.I.P.) entreprit une étude qui dura une période d'un an.

De l'information sur le produit fut obtenue par le C.I.P. deux semaines ou plus avant la mise en marché de trois produits sur prescription médicale sur un total de 28 (10,7%) et aucune information fut obtenue sur 27 produits avec des nouvelles forces ou formulations (0%). Aucune information fut reçue pour 10/28 (35,7%) nouveaux médicaments sur prescription et pour 21/27 (77,8%) des médicaments avec des nouvelles forces ou formulations. Dans plusieurs cas, les nouveaux médicaments apparaissaient dans des publications de magazine ou étaient présentés aux médecins avant la réception de l'information sur le produit.

Pour assurer que les C.l.P. soient bien renseignés, deux semaines avant la mise en marché de nouveaux produits, nous encourageons les industries pharmaceutiques, à bien vouloir réviser leurs procédures en ce qui concerne la diffusion d'information sur les nouveaux produits.


Keywords


drug information; pharmaceutical industry; product information; industrie pharmaceutique; information sur les médicaments; information sur les produits

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DOI: http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v44i5.2781

ISSN 1920-2903 (Online)
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