A Pilot Study of Process and Outcome Assessment in Antibiotic Therapy

A. Lane Ilersich, John P. Rovers, Thomas R. Einarson

Abstract


ABSTRACT

A quality assurance survey of cefazolin therapy was conducted by pharmacists using process-related and outcome-related assessments. The purpose of this survey was to study the possibility of having pharmacists review and categorize the appropriateness and success of antibiotic therapy. During a three week period, 168 orders for cefazolin were identified and 67 prophylactic and medical therapies were selected and submitted for possible pharmacist review. Thirty-seven therapies were reviewed by staff pharmacists who scored each therapy for the acceptability of risk of adverse drug effect, the cost-effectiveness, and the overall appropriateness. An evaluation form was used, but explicit utilization criteria were not provided. The average scores (±SD) on a 10 centimeter visual analog scale were 9.1 (±0.71), 8.7 (±1.21), and 8.8 (±0.79) respectively. Twenty-six (70%) of these therapies were monitored to resolution, and 24 (65%) were successful in achieving the therapeutic goal. No adverse effects were noted. The average estimated times to complete the initial review and follow-up review were 10.1 (±5.60) and 3.5 (±2.29) minutes respectively, less than the 19.5 minutes estimated using the Canadian Hospital Pharmacy Workload Measurement System. This survey demonstrated that pharmacists can provide both process-related and outcome-related QA data.

RÉSUMÉ

Des pharmaciens ont effectué un sondage en utilisant les procédures et les résultats d'une évaluation sur l'assurance de la qualité de l'utilisation de la céfazoline. Le but du sondage était d'évaluer la possibilité que les pharmaciens puissent réviser et évaluer le bien-fondé et le succès des traitements antibiotiques. Durant une période de 3 semaines nous avons révisé 168 prescriptions de céfazoline et 67 de ces traitements prophylactiques et médicaux furent choisis et soumis à la révision possible d'un pharmacien. Des pharmaciens auront révisé 37 traitements qui furent évalués en ce qui concerne l'acceptabilité du risque et des effets secondaires du médicament, l'efficacité économique et le bien-fondé en général. Un formulaire d'évaluation fut utilisé, toutefois des critères spécifiques ne furent pas fournis. Sur une échelle analogue visuelle de 10 centimètre, les moyennes des pointages (±SD) étaient respectivement 9,1 (±0,71); 8,7 (±1,21); et 8,8 (±0,79). Vingt six (70 p.c.) de ces thérapies furent évaluées jusqu'à la fin et vingt quatre (65 p.c.) auront atteint avec succès leur but thérapeutique. Aucun effet secondaire fut noté. En moyenne, les périodes de temps utilisées pour compléter les révisions initiâtes et les suivis étaient de 10,1 minutes (±5,6O) et 3,5 minutes (±2,29) respectivement, donc moins que l'estimation prévue de 19,5. minutes du Système de mesure de la charge de travail de la pharmacie d'hôpital au Canada. Ce sondage a prouvé que les pharmaciens sont en mesure de fournir les données sur l'assurance de la qualité des procédures et des résultats.


Keywords


quality assurance; cefazolin; medication utilization review; assurance de la qualité; céfazoline; revue de l'utilisation des médicaments

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DOI: http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v44i5.2784

ISSN 1920-2903 (Online)
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