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Barriers and Strategies for Transition from Student to Successful Hospital Pharmacist

Jasminder Mourh, Brandi Newby

Abstract


ABSTRACT

Background: Many health care professionals experience a process of transition when entering the workforce. Various barriers have been documented in the literature, including a lack of confidence, challenging interactions with patients and colleagues, workload, increased responsibility, and a fear of making mistakes. Strategies to overcome these barriers, such as orientation and support programs, have been proposed. However, evidence for the transition of students into successful hospital pharmacists is limited.

Objectives: To identify key barriers to the transition from student to successful hospital pharmacist and to outline strategies to overcome these barriers.

Methods: An electronic survey was distributed to Lower Mainland Pharmacy Services (LMPS) pharmacists, and subsequent one-on-one interviews were completed with a subgroup of new pharmacists.

Results: A total of 137 LMPS pharmacists (about 32% of potential respondents) responded to the survey, and 3 of these also participated in an interview. A performance score (used to quantify the transition experience) was calculated for 113 respondents, and there was a correlation between performance score and role satisfaction (r = 0.550, p < 0.001). Performance score was also correlated with years spent working as a hospital pharmacist (r = 0.333, p < 0.001) and with highest level of pharmacy education (r = 0.210, p = 0.026). Work in a specialty area and presence of an orientation program were additional factors associated with higher average performance scores. The greatest need for transitional support was during the first year of work, with trainers and social supports being identified as the most helpful resources. Various perspectives were offered during the interviews, with multiple barriers and strategies proposed.

Conclusions: Among respondents to this survey, the key barriers faced during the transition from student to successful hospital pharmacist were limited time working as a hospital pharmacist, lack of additional pharmacy education, lack of knowledge, rotation among multiple areas, uncertainty about role identity, and limited university preparation. Given that successful transition is associated with subsequent job satisfaction, workplace strategies such as limiting the number of practice areas, developing an orientation program, and providing continued support during the first year of work should be encouraged.

RÉSUMÉ

Contexte : Bien des professionnels de la santé passent par un processus de transition lorsqu’ils intègrent le marché du travail. Différents obstacles ont déjà fait l’objet d’études, notamment le manque de confiance, les interactions difficiles avec les patients et les collègues, la charge de travail, l’augmentation des responsabilités et la peur de faire des erreurs. Des stratégies visant à surmonter ces obstacles, comme des programmes d’orientation et de soutien, ont été mises de l’avant. Or il y a peu d’informa-tion sur la transition de l’étudiant vers le pharmacien d’hôpital accompli.

Objectifs : Repérer les principaux obstacles à la transition de l’étudiant vers le pharmacien d’hôpital accompli et décrire les stratégies permettant de surmonter ces obstacles.

Méthodes : Un sondage électronique a été envoyé aux pharmaciens du Lower Mainland Pharmacy Services (LMPS) (c.-à-d. les services de pharmacie des basses-terres continentales), puis des entrevues individuelles ont été réalisées auprès d’un sous-groupe de nouveaux pharmaciens.

Résultats : Au total, 137 pharmaciens du LMPS (environ 32 % des répondants potentiels) ont répondu au sondage et trois d’entre eux ont participé à une entrevue. Pour quantifier la transition vécue, les investigateurs ont calculé la cote de rendement de 113 répondants et ils ont établi une corrélation entre la cote de rendement et la satisfaction au travail (r = 0,550, p < 0,001). Ils ont également corrélé la cote de rendement au nombre d’années passées à travailler comme pharmacien d’hôpital (r = 0,333, p < 0,001) et à des niveaux plus élevés de scolarité en pharmacie (r = 0,210, p = 0,026). Un travail dans un domaine spécialisé et la présence d’un programme d’orientation représentaient des facteurs supplémentaires associés à une moyenne plus élevée des cotes de rendement. C’est au cours de la première année de travail que le besoin de soutien à la transition se faisait le plus sentir, et les formateurs ainsi que le soutien social se sont révélés comme étant les meilleures ressources. Différents points de vue ont été exprimés pendant les entrevues et de multiples obstacles et stratégies ont été abordés.

Conclusions : Selon les répondants au sondage, les principaux obstacles évoqués pendant la transition du rôle d’étudiant à celui de pharmacien d’hôpital accompli étaient : le peu de temps consacré au travail de pharmacien d’hôpital, l’absence de formation supplémentaire en pharmacie, des connaissances insuffisantes, la rotation entre différents domaines, les incertitudes concernant la définition du rôle et l’insuffisance de la préparation offerte par l’université. Étant donné qu’une transition réussie est associée à une plus grande satisfaction au travail, il faudrait encourager la mise en place de stratégies en milieu de travail, notamment limiter le nombre de domaines de pratique, établir un programme d’orientation et offrir un soutien continu durant la première année de travail.


Keywords


students; pharmacy; hospital; work; professional practice; transition; étudiants; pharmacie; hôpital; travail; pratique professionnelle; transition

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DOI: http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v72i3.2902

ISSN 1920-2903 (Online)
Copyright © 2019 Canadian Society of Hospital Pharmacists