Reasons for Low Regulatory Body Discipline Rates for Canadian Hospital Pharmacists
DOI:
https://doi.org/10.4212/cjhp.v75i2.3123Abstract
Background: Past research on disciplinary action by pharmacist regulatory bodies has shown that most cases concern community pharmacists, with few occurring in a hospital setting.
Objective: To investigate how discipline-related issues involving pharmacists are dealt with by hospital pharmacy departments in Canada.
Methods: Hospital pharmacy directors and managers from small, medium, and large hospitals across Canada were invited to participate in semi-structured telephone interviews. The interview questions focused on the discipline process in participants’ organizations, the situations when reporting to the regulatory body is deemed to be warranted, possible penalties, and recommendations for improving the regulatory body or organizational discipline process.
Results: Ten participants, from British Columbia, Saskatchewan, Ontario, New Brunswick, Prince Edward Island, and Newfoundland and Labrador, agreed to be interviewed. Five key themes emerged as contributing to lower rates of hospital pharmacist discipline cases being escalated to the regulatory college level: robust organizational discipline processes independent from the regulatory college, a practice environment promoting competence, union representation, preference for a remedial approach to discipline, and lack of clarity about when to report to the regulatory authority.
Conclusions: This study identified a number of reasons why discipline of hospital pharmacists by a regulatory body may be less prevalent than discipline relating to community pharmacists. The main reasons may be lack of clarity about when to report a case to the regulator and a lack of transparency, given that many cases are handled internally within hospitals. Environmental supports for competence and employee protections (e.g., through a union) may also reduce discipline cases.
RÉSUMÉ
Contexte : Des recherches antérieures sur les mesures disciplinaires prises par les organismes de réglementation des pharmaciens ont montré que la plupart des cas concernaient des pharmaciens communautaires, et que peu se produisaient en milieu hospitalier.
Objectif : Examiner comment les questions disciplinaires impliquant des pharmaciens sont traitées par les départements de pharmacie hospitalière au Canada.
Méthodes : Les directeurs et gestionnaires de pharmacies de petits, moyens et grands hôpitaux au Canada ont été invités à participer à des entrevues téléphoniques semi-structurées. Les questions portaient sur le processus disciplinaire en place dans les organismes des participants; les situations où le signalement à l’organisme de réglementation était jugé justifié; les sanctions possibles; et les recommandations pour améliorer le processus disciplinaire de l’organisme de réglementation ou de l’organisme.
Résultats : Dix participants de la Colombie-Britannique, de la Saskatchewan, de l’Ontario, du Nouveau-Brunswick, de l’Île-du-Prince-Édouard et de Terre-Neuve-et-Labrador ont accepté d’être interrogés. Cinq thèmes clés ont été identifiés comme contribuant au taux plus faible de cas de discipline des pharmaciens hospitaliers remontés au niveau de l’organisme de réglementation : des processus disciplinaires organisationnels solides indépendants de l’organisme de réglementation; un environnement de pratique favorisant la compétence; la représentation syndicale; la préférence pour une approche corrective de la discipline; et le manque de clarté quant au moment où il faut signaler à l’autorité de réglementation.
Conclusions : Cette étude a identifié un certain nombre de raisons pour lesquelles les mesures disciplinaires relatives des pharmaciens hospitaliers par un organisme de réglementation peuvent être moins répandues que celles liées aux pharmaciens communautaires. Les principales raisons pourraient être le manque de clarté quant au moment de signaler un cas à l’autorité réglementaire et un manque de transparence, étant donné que de nombreux cas sont traités en interne dans les hôpitaux. Les soutiens environnementaux pour la compétence et la protection des employés (par exemple, par l’entremise d’un syndicat) peuvent également réduire les cas de discipline.
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