Two for One: Merging Continuing Professional Development and Faculty Development in the CATE curriculum for Pharmacy Preceptors
DOI:
https://doi.org/10.4212/cjhp.3465Abstract
Background: Continuing professional development (CPD) and faculty development (FD) are not traditionally combined, although there is evidence that integrating them enhances knowledge acquisition.
Objective: To explore preceptors’ perceptions and the effectiveness of CATE (Clinical And Teaching Education), an education model that blends clinical content with the application of that clinical knowledge through a specified teaching technique.
Methods: Thirty-five hospital and community pharmacy preceptors from the Leslie Dan Faculty of Pharmacy, University of Toronto, participated in CATE, which consisted of a 2-hour synchronous, online workshop integrating clinical content about depression with the “One-Minute Preceptor” (OMP) teaching skill. Qualitative and quantitative data were collected longitudinally using surveys and semistructured interviews. Participant and process outcomes were explored through descriptive and thematic analysis using a modified Kirkpatrick framework.
Results: Participants valued the incorporation of educational theory and opportunities to practise the OMP using scripted role plays based on the depression-related content. The combination of FD and CPD was appealing, although participants wanted more clarity about their integration. The CATE model positively influenced their approaches to serving as preceptors, and using the OMP helped to reveal learners’ knowledge gaps. There was a desire to share the teaching technique with colleagues to provide a more cohesive approach to teaching.
Conclusions: Integrating CPD and FD in a synchronous, online environment was feasible and well received, and it helped to solidify preceptors’ roles as educators. Combining CPD and FD represents an effective strategy to build the clinical and educational expertise of preceptors, which in turn has the potential to improve the quality of experiential learning for pharmacy students. This novel method of fostering the pedagogical growth of preceptors could be a model for other health professions.
Keywords: preceptor development, faculty development, continuing professional development, pharmacy, teaching, education
RÉSUMÉ
Contexte : Le développement professionnel continu (DPC) et le développement professoral (DP) ne sont pas traditionnellement combinés, même s’il existe des éléments probants indiquant que leur intégration renforce l’acquisition des connaissances.
Objectif : Examiner les perceptions des précepteurs et l’efficacité du CATE (Clinical And Teaching Education) : un modèle pédagogique qui allie le contenu clinique à l’application de ces connaissances cliniques grâce à une technique d’enseignement spécifiée.
Méthodologie : Trente-cinq précepteurs de pharmacies d’hôpitaux et communautaires de la Faculté de pharmacie Leslie Dan de l’Université de Toronto ont participé au CATE, qui consistait en un atelier en ligne synchrone de deux heures intégrant un contenu clinique sur la dépression avec la compétence pédagogique « précepteur-minute ». Les données qualitatives et quantitatives ont été recueillies longitudinalement à l’aide d’enquêtes et d’entretiens semi-structurés. Les résultats des participants et du processus ont été étudiés au moyen d’une analyse descriptive et thématique utilisant un cadre de Kirkpatrick modifié.
Résultats : Les participants ont apprécié l’intégration de la théorie pédagogique et des occasions de pratiquer la compétence du précepteur- minute à l’aide de jeux de rôle scénarisés basés sur le contenu lié à la dépression. La combinaison du DP et du DPC était attrayante, même si les participants souhaitaient plus de clarté sur leur intégration. Le modèle CATE a influencé positivement leurs approches en matière de préceptorat, et l’utilisation de la technique précepteur-minute a contribué à révéler les lacunes des connaissances des apprenants. Il y avait une volonté de partager la technique d’enseignement avec des collègues pour offrir une approche plus cohérente de l’enseignement.
Conclusions : L’intégration du DPC et du DP dans un environnement en ligne synchrone était réalisable et a été bien accueillie; elle a contribué à consolider le rôle des précepteurs en tant qu’éducateurs. La combinaison du DPC et du DP constitue une stratégie efficace pour développer l’expertise clinique et pédagogique des précepteurs, ce qui, à son tour, a le potentiel d’améliorer la qualité de l’apprentissage expérientiel des étudiants en pharmacie. Cette nouvelle méthode visant à favoriser la croissance pédagogique des précepteurs pourrait constituer un modèle pour d’autres professions de la santé.
Mots-clés : développement des précepteurs, développement du corps professoral, développement professionnel continu, pharmacie, enseignement, éducation
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