Clinical Pharmacy Services in Canadian Emergency Departments: A 2022 National Survey

Authors

  • Richard Wanbon Victoria General Hospital, Island Health Authority, Victoria, British Columbia
  • Eric Villeneuve McGill University Health Centre, Montréal, Quebec
  • Olena Serwylo Health Sciences Centre, Winnipeg, Manitoba
  • Alison Cheung University of Alberta, Edmonton, Alberta
  • Leslie Manuel The Moncton Hospital, Horizon Health Network, Moncton, New Brunswick
  • Mark McGinnis Victoria General Hospital, Island Health Authority, Victoria, British Columbia
  • Melanie Harding Royal University Hospital, Saskatchewan Health Authority, Saskatoon, Saskatchewan
  • Timothy S Leung Royal Columbian Hospital and Lower Mainland Pharmacy Services, New Westminster, British Columbia
  • Jason Volling Toronto Western Hospital, University Health Network, Toronto, Ontario
  • Aleesa Carter Toronto General Hospital, University Health Network, Toronto, Ontario

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.3469

Abstract

Background: Support for the role of an emergency department (ED) clinical pharmacy team is evidence-based and recognized in numerous professional guidelines, yet previous literature suggests a low prevalence of ED clinical pharmacy services in Canadian hospitals.

Objectives: To update (from a survey conducted in 2013) the description and quantification of clinical pharmacy services in Canadian EDs.

Methods: All Canadian hospitals with an ED and at least 50 acute care beds were contacted to identify the presence of dedicated ED pharmacy services (defined as at least 0.5 full-time equivalent [FTE] position). Three separate electronic surveys were distributed by email to ED pharmacy team members (if available), pharmacy managers (at hospitals without an ED pharmacy team), and ED managers (all hospitals). The surveys were completed between November 2021 and January 2022.

Results: Of the 254 hospitals identified, 117 (46%) had at least 0.5 FTE clinical pharmacy services in the ED (based on initial telephone screening). Of the 51 (44%) of 115 ED pharmacy team survey responses included in the analysis, 94% (48/51) had pharmacists and 55% (28/51) had pharmacy technicians. The majority of pharmacy managers and ED managers identified the need for ED pharmacy services where such services did not exist. Inadequate funding, competing priorities, and lack of training remain the most commonly reported barriers to providing this service. Personal safety concerns were reported by 20% (10/51) of respondents.

Conclusions: Although the establishment of clinical pharmacy services in Canadian EDs has grown over the past 8 years, lack of funding and ED-specific training continue to limit this evidence-supported role in Canadian hospitals.

Keywords: emergency department, pharmacist, technician, survey, clinical pharmacy, best possible medication history

RÉSUMÉ

Contexte : La pratique de pharmacie clinique au service des urgences (SU) est fondée sur les données probantes et reconnue dans de nombreuses lignes directrices professionnelles. Cependant, des données portent à croire à une faible prévalence de ces services dans les SU des hôpitaux canadiens.

Objectif : Mettre à jour la description et la quantification des services de pharmacie clinique dans les SU canadiens (à partir d’une enquête menée en 2013).

Méthodes : Tous les hôpitaux canadiens dotés d’un SU et d’au moins 50 lits de soins de courte durée ont été contactés pour recenser la présence de services de pharmacie dédiés au SU (définis comme au moins 0,5 poste équivalent temps complet [ETC]). Trois sondages électroniques différents ont été distribués par courriel aux membres de l’équipe de la pharmacie du SU (le cas échéant), aux gestionnaires de pharmacie (dans les hôpitaux sans équipe de pharmacie au SU) et aux gestionnaires du SU (tous les hôpitaux). Les enquêtes ont été réalisées entre novembre 2021 et janvier 2022.

Résultats : Sur les 254 hôpitaux recensés, 117 (46 %) disposaient d’au moins 0,5 ETC de services de pharmacie clinique au SU (d’après la sélection téléphonique initiale). Des 51 (44 %) sur 115 équipes de pharmacie du SU qui ont été inclus dans l'analyse, 94 % (48/51) avaient des pharmaciens et 55 % (28/51) avaient également du personnel technique en pharmacie. La majorité des directeurs de pharmacie et des directeurs des SU ont identifié le besoin de services de pharmacie au SU là où de tels services n’existent pas. Un financement inadéquat, des priorités concurrentes et le manque de formation demeurent les obstacles les plus souvent signalés à la prestation de ce service. Des problèmes de sécurité personnelle ont été mentionnés par 20 % (10/51) des répondants.

Conclusion : Bien que l’établissement de services de pharmacie clinique dans les SU canadiens ait augmenté au cours des 8 dernières années,
le manque de financement et de formation spécifique en pharmacie de médecine d’urgence continue de limiter ce rôle fondé sur des données probantes dans les hôpitaux canadiens.

Mots-clés : service des urgences, pharmacien, support technique, sondage, pharmacie clinique, meilleur schéma thérapeutique possible

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Published

2024-03-13

Issue

Section

Original Research / Recherche originale