What Patients Want: A Qualitative Study of Patients’ Perspectives on Optimizing the Hospital Discharge Process
DOI:
https://doi.org/10.4212/cjhp.3545Abstract
Background: Poor discharge planning can lead to increases in adverse drug events, hospital readmissions, and costs. Prior research has identified the pharmacist as an integral part of the discharge process.
Objectives: To gain patients’ perspectives on the discharge process and what they would like pharmacists to do to ensure a successful discharge.
Methods: Twenty patients discharged from tertiary care hospitals were interviewed after discharge. A phenomenological approach was used to conduct this qualitative study.
Results: Five main themes were identified from the patient interviews: interactions with health care professionals, importance of discharge documentation, importance of seamless care, comprehensive and patient-specific medication counselling, and patients’ preference for involvement and communication at all stages of hospital stay.
Conclusions: Although participants generally reported positive interactions with health care providers at discharge, several areas for improvement were identified, particularly in terms of communication, discharge documentation, and continuity of care. A list of recommendations aligning with patient preferences is provided for clinicians.
Keywords: patient discharge, health service needs and demands, health knowledge, patients’ attitudes, pharmacy practice, qualitative research
RÉSUMÉ
Contexte : Une mauvaise planification du congé hospitalier peut entraîner une augmentation des événements indésirables liés aux médicaments, des réadmissions et des coûts. Des recherches antérieures ont reconnu le pharmacien comme faisant partie intégrante du processus associé au congé de l’hôpital.
Objectifs : Recueillir le point de vue des patients sur le processus relatif au congé et sur ce qu’ils aimeraient que les pharmaciens fassent pour assurer la réussite de celui-ci.
Méthodologie : Vingt patients d’hôpitaux de soins tertiaires ont été interrogés après leur congé. Cette étude qualitative a été menée en adoptant une approche phénoménologique.
Résultats : Cinq thèmes principaux ont émergé à partir des entretiens avec les patients : les interactions avec les professionnels de la santé, l’importance de la documentation au moment du congé, l’importance de soins continus, des conseils complets et spécifiques au patient en matière de médication, et la préférence des patients pour l’implication et la communication à toutes les étapes de leur séjour à l’hôpital.
Conclusions : Bien que les participants aient généralement signalé des interactions positives avec les prestataires de soins de santé au moment de leur congé, plusieurs domaines d’amélioration ont été dépistés, notamment sur les plans de la communication, de la documentation au moment du congé et de la continuité des soins. Une liste de recommandations alignées sur les préférences des patients est fournie aux cliniciens.
Mots-clés : congé des patients, besoins et demandes en matière de services de santé, connaissances en matière de santé, attitudes des patients, pratique pharmaceutique, recherche qualitative"
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