Canadian Pharmacy Practice Residencies: A Learning Needs Assessment

Debra Moy, Emily Musing

Abstract


ABSTRACT

Background: The residency program in hospital pharmacy practice (also known as the pharmacy practice residency) is currently the only accredited pharmacy residency program in Canada. Every 4 years the Canadian Hospital Pharmacy Residency Board (CHPRB) reviews the accreditation standards for the program to ensure that they reflect changes in the profession. However, the CHPRB has never formally received input from past graduates to determine if the program is meeting residents’ needs.

Objective: To conduct a learning needs assessment of the pharmacy practice residency from the perspective of recent pharmacy residents, to determine if this program is meeting their needs.

Methods: A 57-item survey was mailed to the 162 graduates who completed a pharmacy practice residency between 1998 and 2000. The questions were based on the 1998 standards set by CHPRB for the pharmacy practice residency and addressed the focus and various components of this program.

Results: A total of 137 surveys were returned (84.6% response rate). The results indicated that, in general, the learning needs of past residents were met by the residency program. However, residents identified teaching skills as an area they wished to develop. Other suggestions for improvement included increased consistency among preceptors, clearer guidelines for the residency project, and reorganization of time spent in the program, with an increased number of clinical rotations and less time in drug distribution. Barriers to applying for a residency included poor salary and the perception that residents are treated poorly in some institutions.

Conclusions: On the basis of the survey results, recommendations to improve the pharmacy practice residency are suggested for 9 aspects of the program.

RÉSUMÉ

Historique : Le programme de résidence en pratique pharmaceutique hospitalière (aussi connu sous le nom de résidence en pratique pharmaceutique) est actuellement le seul programme de résidence en pharmacie qui est agréé au Canada. Tous les quatre ans, le Conseil canadien de résidence en pharmacie d’hôpital (CCRPH) révise les normes d’agrément du programme, pour s’assurer qu’il colle bien à la réalité de la profession. En revanche, le CCRPH n’a jamais eu le point de vue officiel d’anciens résidents, qui lui aurait permis de vérifier si le programme répondait à leurs besoins.

Objectif : Mener une étude pour évaluer si la résidence en pratique pharmaceutique a répondu aux besoins d’apprentissage de pharmaciens frais émoulus du programme.

Méthodes : Un sondage comportant 57 questions a été posté à 162 pharmaciens ayant achevé une résidence en pratique pharmaceutique entre 1998 et 2000. Les questions étaient fondées sur les normes de la résidence en pratique pharmaceutique établies en 1998 par le CCRPH et s’articulaient autour du but et des divers autres aspects du programme.

Résultats : Au total, 137 questionnaires ont été retournés (taux de réponse de 84,6 %). Les résultats indiquent que, dans l’ensemble, le programme de résidence a répondu aux besoins d’apprentissage des anciens résidents. En revanche, les répondants ont signalé qu’ils souhaitaient perfectionner leurs compétences pédagogiques. Parmi les autres suggestions d’amélioration, on note le besoin de plus de cohérence entre les précepteurs, de directives plus claires relativement au projet de résidence et d’un réaménagement du temps consacré aux différentes activités, soit augmenter le nombre de stages cliniques et réduire les heures passées à la distribution des médicaments. Parmi les obstacles qui freinent les candidatures à la résidence, on note le maigre salaire et la perception d’un manque de considération pour les résidents dans certains milieux.

Conclusions : Les résultats du sondage ont permis de dégager des recommandations pour améliorer la résidence en pratique pharmaceutique sous neuf aspects.


Keywords


residency program; learning needs; mail survey; programme de résidence; besoins d’apprentissage; sondage postal

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DOI: http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v56i5.428

ISSN 1920-2903 (Online)
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